”Vuoden 2024 ensimmäinen puolisko oli Wetterille kohtuullinen historiallisen vaikeassa ja odotuksia heikommassa markkinatilanteessa. Konsernin liikevaihto kasvoi yritysjärjestelyjen myötä 42 prosenttia edellisvuodesta ja oli 275,7 miljoonaa euroa. Oikaistu käyttökate asettui viime vuoden tasolle 10,8 miljoonaan euroon. Oikaistu liikevoitto laski viime vuoden vastaavasta ajasta ja oli 3,2 miljoonaa euroa. Katsauskauden aikana Wetterin toiminnan tuloksellisuuteen vaikuttivat vaikea markkinatilanne, talouden yleinen epävarmuus sekä heikko kuluttajaluottamus. Katsauskauden jälkeen 23.8. Wetteri päivitti taloudellista ohjeistustaan vuodelle 2024. Tämä johtui suunniteltujen uusien yritysostojen ajallisesta siirtymisestä sekä arvioitua heikompana pysyneestä markkinatilanteesta uusien henkilöautojen kaupassa. 

Tammi-kesäkuussa Wetterin liikevaihto kasvoi kaikissa segmenteissä. Merkittävintä kasvu oli Henkilöautot-segmentissä, jonka liikevaihto kasvoi 53 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajasta ja oli 186,0 miljoonaa euroa. Vaihtoautojen kappalemääräinen laskutus nousi 85 prosenttia edellisvuodesta. Huiman kasvun mahdollistaa Wetterin omavaraisuus vaihtoautojen suhteen: Jokaisen uuden auton kaupassa myyntiin saadaan vaihtoauto, ja Wetterin laadukas sekä monipuolinen vaihtoautovalikoima kykenee vastaamaan hyvin markkinoiden kysyntään. Uusien henkilöautojen tilauskanta katsauskauden lopussa oli 36,5 miljoonaa euroa. Henkilöautoliiketoiminnan kannattavuutta heikensivät yritysjärjestelyihin liittyvät kustannukset sekä rahoituskulut. Raskaan kaluston liikevaihto nousi hieman edellisvuoden tammi-kesäkuusta ja oli 38,6 miljoonaa euroa. Uusia kuorma-autoja laskutettiin 72 kappaletta ja vaihtokuorma-autoja 176 kappaletta. Huoltopalveluiden liikevaihto nousi tammi-kesäkuussa 47 prosenttia ja 49,3 miljoonaa euroa.

Autoalalla on käynnissä pudotuspeli. Markkinatilanne on yhtä heikko kuin 1990-luvun lamassa, ja alan murros on pakottanut monet toimijat valitsemaan liiketoiminnan lopettamisen ja myymisen väliltä. Maahantuojat järjestelevät jälleenmyyjäverkostojaan uusiksi ja keskittävät edustuksia suurimmille toimijoille. Konsolidaatiokehitys tulee jatkumaan, koska autoalalla suuruus on vahvuus. On arvioitu, että kolmesta viiteen vuoden kuluttua Suomessa on vain muutamia uusien henkilöautojen kauppaa harjoittavia yhtiöitä. Autoalan pudotuspeli on Wetterin kasvun keskeinen ajuri, ja yhtiö jatkaa päämäärätietoisesti kasvustrategiansa toteuttamista.

Wetteri käynnisti keväällä tehostamisohjelman kannattavuuden parantamiseksi ja kustannusten säästämiseksi. Ohjelma sisältää toimenpiteitä mm. toimintojen uudelleen organisoimiseksi ja hallinnon tehostamiseksi. Toimitilojen osalta on tutkittu mahdollisuuksia yhdistää toimintoja ja tilojen käyttöä on tehostettu. Työvoiman käyttöä on sopeutettu erilaisin toimenpitein. Vuositasolla haetaan neljän miljoonan euron säästöjä. On selvää, että yrityskauppojen myötä saatava kannattavuuden paraneminen ei synny lyhyessä ajassa, mutta Wetteri tekee päättäväisesti kaikki ne tarvittavat toimet, joita synergiahyötyjen realisoimiseksi tarvitaan.

Wetterin jo toteuttamien yrityskauppojen ansiosta yhtiö on kasvanut valtakunnalliseksi autoalan toimijaksi, jolla on laaja palveluverkosto ja entistäkin vahvempi monimerkkiosaaminen. Valtakunnallinen läsnäolo tekee Wetteristä kiinnostavan kumppanin maahantuojille, josta osoituksena ovat kuluneen vuoden aikana täydentyneet uusien merkkiedustukset. Monimerkkiedustus on merkittävä orgaanista kasvua tukeva tekijä.

Vuoden 2024 uusien henkilöautojen ensirekisteröintien ennustetta on alennettu alkuvuoden n. 80 000 henkilöautosta 75 000 autoon, mikä on huomattavasti alle pitkän aikavälin keskiarvon. Muutamassa vuodessa suomalainen autokanta on päässyt ikääntymään ja nyt sen uudistumiselle on kova tarve: Liikenteen päästövähennystavoitteita ei nykyisellä autokannalla saavuteta, lisäksi liikenneturvallisuuden parantamiseksi teille tarvitaan tuoretta kalustoa. Automarkkinaan on kertynyt lähivuosina purkautuvaa, patoutunutta kysyntää ja vahvaa orgaanisen kasvun potentiaalia. Uusien autojen parantunut saatavuus on omiaan lisäämään kysyntää. Autoalalla odotetaan uusien autojen kysynnän vilkastuvan jo loppuvuoden aikana, ja orastavaa kasvua on nähty niin eurooppalaisessa kuin kotimaisessakin automarkkinassa. Autoala ennustaa ensi vuodelle n. 10 prosentin kasvua uusien autojen kaupassa.

Tänä vuonna Wetteri on jatkanut kasvustrategiansa edistämistä, ja painopiste on ollut raskaassa kalustossa. Alkuvuodesta 2024 Suur-Savon Auto sekä Suvanto Trucks Oy tulivat osaksi Wetteriä. Suvanto Trucksin myötä Wetteri sai vaihtokuorma-autojen osto-osaamista sekä hankintakanavat. Toukokuussa Wetteri solmi historiansa ensimmäisen maahantuonti- ja jälleenmyyntisopimuksen Sany-maansiirtokoneista. Kesäkuussa yhtiö vahvisti raskaan kaluston liiketoimintaansa ostamalla kuorma-autojen päällirakenteisiin erikoistuneen Lahden Rekkapajan sekä avaamalla vaihtokuorma-autojen myyntipisteet Joensuuhun ja Kuopioon. Loppukesästä avasimme Vantaalle Wetteri Premium-konseptin mukaisen vaihtoautokaupan suurmyymälän, jonka myötä voimme vastata pääkaupunkiseudun kasvavaan laadukkaiden vaihtoautojen kysyntään. Wetterin asema on vahva kasvuun kääntyvässä markkinassa.”