Wetteri Oyj puolivuosikatsaus 1.1. – 30.6.2024: Liikevaihdossa 42 % kasvu, toimet kannattavuuden parantamiseksi käynnistetty

Wetteri Oyj  Puolivuosikatsaus 28.8.2024 klo 9.30

Yhteenveto katsauskaudelta 1.4. – 30.6.2024

  • Konsernin liikevaihto 131,1 miljoonaa euroa (vertailukausi huhti-kesäkuu 2023 106,8 miljoonaa euroa),
    kasvua 23 %
  • Oikaistu käyttökate 4,6 miljoonaa euroa (5,2 miljoonaa euroa)
  • Oikaistu liikevoitto 0,7 miljoonaa euroa (2,2 miljoonaa euroa)
  • Liikevoitto -0,7 miljoonaa euroa (1,3 miljoonaa euroa)
  • Henkilöautot-toimintasegmentin liikevaihto kasvoi 17,4 miljoonaa euroa (+ 25 %) verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan
  • Raskas kalusto -toimintasegmentin liikevaihto nousi 2,4 miljoonaa euroa (+14 %) verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan
  • Huoltopalvelut-toimintasegmentin liikevaihto nousi 4,8 miljoonaa euroa (+ 25 %) verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan

Yhteenveto katsauskaudelta 1.1. – 30.6.2024 

  • Konsernin liikevaihto 275,7 miljoonaa euroa (194,3 miljoonaa euroa), kasvua 42 %, joka on muodostunut pääasiassa strategian mukaisten yritysostojen kautta
  • Oikaistu käyttökate 10,8 miljoonaa euroa (10,7 miljoonaa euroa) 
  • Oikaistu liikevoitto 3,2 miljoonaa euroa (4,9 miljoonaa euroa) 
  • Liikevoitto 0,5 miljoonaa euroa (2,2 miljoonaa euroa) 
  • Henkilöautot-toimintasegmentin liikevaihto kasvoi 64,7 miljoonaa euroa (53 %) verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, vaihtoautojen laskutus kasvoi 87 %
  • Raskas kalusto -toimintasegmentin liikevaihto kasvoi 1,3 miljoonaa euroa (3 %) verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon
  • Huoltopalvelut-toimintasegmentin liikevaihto kasvoi 15,8 miljoonaa euroa (47 %) verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon
  • Suur-Savon autokauppaliiketoiminta tuli liiketoimintakaupalla osaksi Wetteriä 1.1.2024 alkaen
  • Suvanto Trucks Oy tuli osakevaihdolla osaksi Wetteriä 29.2.2024 alkaen
  • Lahden Rekkapaja Oy tuli osaksi Wetteriä 28.6.2024 alkaen

23.8.2024 päivitetty taloudellinen ohjeistus vuodelle 2024 

  • Liikevaihto 520–640 miljoonaa euroa
  • Oikaistu liikevoitto 12,8–15,6 miljoonaa euroa

Yhtiön keskipitkän aikavälin (3 vuotta) tavoitteena on saavuttaa 1 000 miljoonan liikevaihto ja 30 miljoonan liikevoitto.

Taloudellista kehitystä kuvaavat keskeiset tunnusluvut

 

 

EUR tuhatta

1.4.-30.6.2024

1.4.-30.6.20231)

Muutos

1.1.-30.6.2024

1.1.-30.6.20231)

Muutos

1.1.-31.12.20231)

Liikevaihto

131 109

106 845

23 %

275 660

194 253

42 %

432 502

Käyttökate (EBITDA)

3 804

5 087

-25 %

9 150

9 446

-3 %

20 061

Käyttökate liikevaihdosta, %

3 %

5 %

 

3 %

5 %

 

5 %

Oikaistu käyttökate 2)

4 612

5 241

-12 %

10 768

10 711

1 %

23 970

Oikaistu käyttökate liikevaihdosta, %

4 %

5 %

 

4 %

6 %

 

6 %

Liikevoitto (-tappio) (EBIT)

-666

1 300

-151 %

469

2 153

-78 %

4 713

Liikevoitto (-tappio) liikevaihdosta, %

-1 %

1 %

 

0 %

1 %

 

1 %

Oikaistu liikevoitto 2)

695

2 157

-68 %

3 227

4 891

-34 %

11 225

Oikaistu liikevoitto liikevaihdosta, %

1 %

2 %

 

1 %

3 %

 

3 %

Voitto (tappio) ennen veroja

-3 889

-1 063

-5 370

-1 197

-4 339

Voitto (tappio) ennen veroja liikevaihdosta, %

-3 %

-1 %

 

-2 %

-1 %

 

-1 %

Jatkuvien toimintojen tilikauden voitto (tappio)

-3 672

-920

-4 980

-1 166

-4 336

Jatkuvien toimintojen tilikauden voitto (tappio) liikevaihdosta, %

-3 %

-1 %

 

-2 %

-1 %

 

-1 %

Tilikauden voitto (tappio)

-1 102

-720

-2 384

-686

-4 049

Tilikauden voitto (tappio) liikevaihdosta, %

-1 %

-1 %

 

-1 %

0 %

 

-1 %

Jatkuvien toimintojen osakekohtainen tulos, laimentamaton (EUR)

-0,02

-0,01

 

-0,03

-0,01

 

-0,03

Jatkuvien toimintojen osakekohtainen tulos, laimennusvaikutuksella oikaistu (EUR)

-0,02

-0,01

 

-0,03

-0,01

 

-0,03

Osakekohtainen tulos, laimentamaton (EUR)

-0,01

-0,01

 

-0,02

-0,01

 

-0,03

Osakekohtainen tulos, laimennusvaikutuksella oikaistu (EUR)

-0,01

-0,01

 

-0,02

-0,01

 

-0,03

Oman pääoman tuotto (ROE), %

-41 %

-8 %

 

-29 %

-4 %

 

-13 %

Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), %

-16 %

-8 %

 

-13 %

-6 %

 

-9 %

Omavaraisuusaste, %

16 %

16 %

 

16 %

16 %

 

16 %

Maksuvalmius, %

85 %

93 %

 

85 %

93 %

 

83 %

Henkilöstön lukumäärä keskimäärin tilikaudella 3)

1 025

955

 

1 039

852

 

926

Uusien henkilöautojen laskutus (kpl)

924

962

 

1 994

1 545

 

3 322

Uusien kuorma-autojen laskutus (kpl)

28

46

 

72

102

 

181

Käytettyjen henkilöautojen laskutus (kpl)

2 522

1 464

 

4 965

2 684

 

5 764

Käytettyjen kuorma-autojen laskutus (kpl)

124

33

 

176

65

 

114

Uusien henkilöautojen tilaukset (kpl)

887

787

 

1 889

1 417

 

2 862

Uusien kuorma-autojen tilaukset (kpl)

55

45

 

91

89

 

127

Henkilöautojen tilauskanta tilikauden lopussa

36 476

71 361

 

36 476

71 361

 

57 343

Kuorma-autojen tilauskanta tilikauden lopussa

16 378

21 700

 

16 378

21 700

 

13 655

Henkilöautokorjaamon myydyt tunnit

87 342

86 132

 

176 392

151 525

 

319 562

Kuorma-autokorjaamon myydyt tunnit

27 224

26 443

 

56 442

55 911

 

110 759

 

1) Vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla myyty koulutusliiketoiminta on esitetty puolivuosikatsauksella lopetettuina toimintoina ja koulutusliiketoiminnan tuloslaskelman erät on esitetty konsernin katsauskauden laajalla tuloslaskelmalla osana konsernin lopetettujen toimintojen voittoa (tappiota) erillään konsernin jatkuvien toimintojen tuloslaskelman eristä. Myös vertailukauden tuloslaskelman esittämistapa ja vertailukauden tuloslaskelman eristä johdettujen tunnuslukujen laskenta on oikaistu vastaamaan tätä esittämistapaa.

2) Oikaistussa käyttökatteessa ja liikevoitossa ei huomioida konsernin käyttökatteen ja liikevoiton vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä, kuten merkittäviä kertaluonteisia tuotto- ja kulueriä sekä hankintalaskelmilla tehdyistä omaisuuserien käyvän arvon taseeseen merkitsemisistä kirjattuja poistoja. Oikaistun käyttökatteen ja liikevoiton tarkoitus on parantaa konsernin käyttökatteen ja liikevoiton vertailukelpoisuutta kausien välillä. Oikaistun käyttökatteen ja liikevoiton täsmäytyslaskelmat ovat osavuosikatsauksen sivulla 17. 

3) Henkilöstön lukumäärän laskentaa on tarkennettu katsauskaudella siten, että henkilöstön lukumäärä kunkin kuukauden lopussa on laskettu yhteen ja näin saatu summa on jaettu katsauskauden kuukausien lukumäärällä. Myös vertailutiedot on oikaistu tätä laskentatapaa vastaaviksi.

 

Toimitusjohtaja Aarne Simulan katsaus

”Vuoden 2024 ensimmäinen puolisko oli Wetterille kohtuullinen historiallisen vaikeassa ja odotuksia heikommassa markkinatilanteessa. Konsernin liikevaihto kasvoi yritysjärjestelyjen myötä 42 prosenttia edellisvuodesta ja oli 275,7 miljoonaa euroa. Oikaistu käyttökate asettui viime vuoden tasolle 10,8 miljoonaan euroon. Oikaistu liikevoitto laski viime vuoden vastaavasta ajasta ja oli 3,2 miljoonaa euroa. Katsauskauden aikana Wetterin toiminnan tuloksellisuuteen vaikuttivat vaikea markkinatilanne, talouden yleinen epävarmuus sekä heikko kuluttajaluottamus. Katsauskauden jälkeen 23.8. Wetteri päivitti taloudellista ohjeistustaan vuodelle 2024. Tämä johtui suunniteltujen uusien yritysostojen ajallisesta siirtymisestä sekä arvioitua heikompana pysyneestä markkinatilanteesta uusien henkilöautojen kaupassa. 

Tammi-kesäkuussa Wetterin liikevaihto kasvoi kaikissa segmenteissä. Merkittävintä kasvu oli Henkilöautot-segmentissä, jonka liikevaihto kasvoi 53 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajasta ja oli 186,0 miljoonaa euroa. Vaihtoautojen kappalemääräinen laskutus nousi 85 prosenttia edellisvuodesta. Huiman kasvun mahdollistaa Wetterin omavaraisuus vaihtoautojen suhteen: Jokaisen uuden auton kaupassa myyntiin saadaan vaihtoauto, ja Wetterin laadukas sekä monipuolinen vaihtoautovalikoima kykenee vastaamaan hyvin markkinoiden kysyntään. Uusien henkilöautojen tilauskanta katsauskauden lopussa oli 36,5 miljoonaa euroa. Henkilöautoliiketoiminnan kannattavuutta heikensivät yritysjärjestelyihin liittyvät kustannukset sekä rahoituskulut. Raskaan kaluston liikevaihto nousi hieman edellisvuoden tammi-kesäkuusta ja oli 38,6 miljoonaa euroa. Uusia kuorma-autoja laskutettiin 72 kappaletta ja vaihtokuorma-autoja 176 kappaletta. Huoltopalveluiden liikevaihto nousi tammi-kesäkuussa 47 prosenttia ja 49,3 miljoonaa euroa.

Autoalalla on käynnissä pudotuspeli. Markkinatilanne on yhtä heikko kuin 1990-luvun lamassa, ja alan murros on pakottanut monet toimijat valitsemaan liiketoiminnan lopettamisen ja myymisen väliltä. Maahantuojat järjestelevät jälleenmyyjäverkostojaan uusiksi ja keskittävät edustuksia suurimmille toimijoille. Konsolidaatiokehitys tulee jatkumaan, koska autoalalla suuruus on vahvuus. On arvioitu, että kolmesta viiteen vuoden kuluttua Suomessa on vain muutamia uusien henkilöautojen kauppaa harjoittavia yhtiöitä. Autoalan pudotuspeli on Wetterin kasvun keskeinen ajuri, ja yhtiö jatkaa päämäärätietoisesti kasvustrategiansa toteuttamista.

Wetteri käynnisti keväällä tehostamisohjelman kannattavuuden parantamiseksi ja kustannusten säästämiseksi. Ohjelma sisältää toimenpiteitä mm. toimintojen uudelleen organisoimiseksi ja hallinnon tehostamiseksi. Toimitilojen osalta on tutkittu mahdollisuuksia yhdistää toimintoja ja tilojen käyttöä on tehostettu. Työvoiman käyttöä on sopeutettu erilaisin toimenpitein. Vuositasolla haetaan neljän miljoonan euron säästöjä. On selvää, että yrityskauppojen myötä saatava kannattavuuden paraneminen ei synny lyhyessä ajassa, mutta Wetteri tekee päättäväisesti kaikki ne tarvittavat toimet, joita synergiahyötyjen realisoimiseksi tarvitaan.

Wetterin jo toteuttamien yrityskauppojen ansiosta yhtiö on kasvanut valtakunnalliseksi autoalan toimijaksi, jolla on laaja palveluverkosto ja entistäkin vahvempi monimerkkiosaaminen. Valtakunnallinen läsnäolo tekee Wetteristä kiinnostavan kumppanin maahantuojille, josta osoituksena ovat kuluneen vuoden aikana täydentyneet uusien merkkiedustukset. Monimerkkiedustus on merkittävä orgaanista kasvua tukeva tekijä.

Vuoden 2024 uusien henkilöautojen ensirekisteröintien ennustetta on alennettu alkuvuoden n. 80 000 henkilöautosta 75 000 autoon, mikä on huomattavasti alle pitkän aikavälin keskiarvon. Muutamassa vuodessa suomalainen autokanta on päässyt ikääntymään ja nyt sen uudistumiselle on kova tarve: Liikenteen päästövähennystavoitteita ei nykyisellä autokannalla saavuteta, lisäksi liikenneturvallisuuden parantamiseksi teille tarvitaan tuoretta kalustoa. Automarkkinaan on kertynyt lähivuosina purkautuvaa, patoutunutta kysyntää ja vahvaa orgaanisen kasvun potentiaalia. Uusien autojen parantunut saatavuus on omiaan lisäämään kysyntää. Autoalalla odotetaan uusien autojen kysynnän vilkastuvan jo loppuvuoden aikana, ja orastavaa kasvua on nähty niin eurooppalaisessa kuin kotimaisessakin automarkkinassa. Autoala ennustaa ensi vuodelle n. 10 prosentin kasvua uusien autojen kaupassa.

Tänä vuonna Wetteri on jatkanut kasvustrategiansa edistämistä, ja painopiste on ollut raskaassa kalustossa. Alkuvuodesta 2024 Suur-Savon Auto sekä Suvanto Trucks Oy tulivat osaksi Wetteriä. Suvanto Trucksin myötä Wetteri sai vaihtokuorma-autojen osto-osaamista sekä hankintakanavat. Toukokuussa Wetteri solmi historiansa ensimmäisen maahantuonti- ja jälleenmyyntisopimuksen Sany-maansiirtokoneista. Kesäkuussa yhtiö vahvisti raskaan kaluston liiketoimintaansa ostamalla kuorma-autojen päällirakenteisiin erikoistuneen Lahden Rekkapajan sekä avaamalla vaihtokuorma-autojen myyntipisteet Joensuuhun ja Kuopioon. Loppukesästä avasimme Vantaalle Wetteri Premium-konseptin mukaisen vaihtoautokaupan suurmyymälän, jonka myötä voimme vastata pääkaupunkiseudun kasvavaan laadukkaiden vaihtoautojen kysyntään. Wetterin asema on vahva kasvuun kääntyvässä markkinassa.”

Arvio alan ja yhtiön tulevasta kehityksestä 2024

Vuonna 2024 uusien henkilöautojen ensirekisteröintien arvioidaan jäävän koko maassa 75 000 kappaleeseen, kun vielä alkuvuonna arvio oli 80 000 uutta henkilöautoa. Talouden epävarmuus on painanut kysyntää alkuvuoden aikana ennakoitua enemmän, mutta autoala ennustaa uusien henkilöautojen ja raskaan kaluston kysynnän kääntyvän kasvuun vuoden 2024 lopulla. Vuodelle 2025 ennustetaan n. 10 prosentin kasvua. Korkotason lasku ja inflaation hidastuminen voivat lisätä uusien autojen kysyntää kaikissa ajoneuvoluokissa ja uusien autojen parantunut saatavuus tukee kysynnän kasvua. Wetteri on kuluvan vuoden aikana vahvistanut merkkiedustuksiaan valtakunnallisesti, minkä arvioidaan tukevan orgaanista kasvua loppuvuoden aikana. Vaihtoautokaupan odotetaan jatkavan kasvuaan. Huoltotoiminnan odotetaan jatkavan vahvana. Asiakastilauksiin odotetaan kasvua vuoden toisella puoliskolla. Wetteri on käynnistänyt ohjelman toiminnan kannattavuuden parantamiseksi ja säästöjen aikaansaamiseksi. Ohjelmaan kuuluu henkilöstövaikutteisia toimenpiteitä, toimintamallien tehostamista ja tilojen käytön tehostamista.

Wetterin taloudellinen tiedottaminen vuonna 2024

 

21.11.2024  Osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2024

 

Webcast 28.8.2024 klo 14.00

Wetteri järjestää osakkeenomistajille ja analyytikoille sekä medialle suunnatun webcastin 28.8.2024 klo 14.00 alkaen. Lähetyksessä Wetteri Oyj:n toimitusjohtaja Aarne Simula esittelee tammi-kesäkuun tuloksen, kertoo yhtiön strategian etenemisestä sekä avaa autoalan markkinan tilannetta. Lähetystä voi seurata osoitteessa https://wetteri.videosync.fi/q2-2024/register.

 

Oulussa 28.8.2024

Wetteri Oyj 

Hallitus

 

Lisätietoja:  

Aarne Simula, toimitusjohtaja, Wetteri Oyj  

Puh. 0400 689 613, aarne.simula@wetteri.fi  

Panu Kauppinen, talousjohtaja, Wetteri Oyj  

Puh. 044 236 3740, panu.kauppinen@wetteri.fi  

 

Wetteri Oyj – yrittäjäohjattu autoalan kasvuyhtiö

Wetteri Oyj on yrittäjäohjattu autoalan kasvuyhtiö. Henkilö-, hyöty- ja raskaan liikenteen ajoneuvojen vähittäiskaupan lisäksi yhtiö tuottaa huolto- ja vauriokorjaamopalveluita henkilöautoista raskaaseen kalustoon. Yhtiöllä on kotimaassa 50 toimipistettä, pääkonttori sijaitsee Oulussa. Yhtiö työllistää lähes 1000 henkilöä, joista n. 70 % työskentelee huolto- ja vauriokorjaamopalveluissa. Wetteri on autoalan digitalisaation edistäjä ja tärkeä toimija yhteisellä matkalla kohti päästötöntä autoilua. Lisätietoja: www.sijoittajat.wetteri.fi

 

 

 

 

Wetteri puolivuosikatsaus_2024_Final_FI.pdf