Wetteri ja Hartikainen ovat toteuttaneet kaupan täytäntöönpanon, autoliiketoiminta Wetterille 8.3.2023 lukien

Wetteri Oyj  Pörssitiedote 7.3.2023 klo 16.15

Wetteri tiedotti 19.12.2022 ostavansa E. Hartikainen Oy:n autoliiketoiminnan. Kaupan kohteena on Autotalo Hartikainen ja ostajana Wetteri Oyj:n tytäryhtiö Wetteri Auto Oy. Kilpailu- ja kuluttajavirasto antoi kaupalle hyväksyntänsä 1.3.2023 ja kaupan täytäntöönpano on tehty 7.3.2023. Autotalo Hartikaisen liiketoiminta siirtyy Wetterille 8.3.2023 alkaen. Järjestelyn kauppahinta on tarkentunut.  Wetteri maksaa kauppahintana myyjille liikearvosta sekä koneista ja kalustosta kauppahintana 17,1 miljoonaa euroa.  Vaihto-omaisuus arvoltaan 13,7 miljoonaa euroa siirtyy aikaisemmasta tiedotteesta poiketen LähiTapiola Rahoitus Oy:n kaupintarahoitukseen.

Kaupan myötä Wetterin maantieteellinen läsnäolo laajenee Joensuuhun, Kuopioon sekä Iisalmeen ja vahvistuu Kajaanin alueella. Wetterin henkilöstön lukumäärä kasvaa 240 autoalan asiantuntijalla n. 900 wetteriläiseen. Myös yhtiön monimerkkiedustus kasvaa. Autotalo Hartikaisen myynti- ja huoltoedustuksiin kuuluvat Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën, Ford, Mitsubishi, Hyundai, Kia Suzuki, Isuzu ja Volvo, huoltoedustuksiin Polestar ja DS Automobiles. Kuorma-autojen ja perävaunujen huoltokorjaamot toimivat Joensuussa, Kajaanissa ja Iisalmessa, raskaan liikenteen huoltoedustuksiin kuuluvat Mercedes-Benz, Mitsubishi Fuso, Scania, Sisu sekä MAN. Edustukset siirtyvät Wetterille 8.3.2023 alkaen.

Wetterin toimitusjohtaja Aarne Simula:

”Autoalaa muokkaava, toimialaa keskittävä murros on Wetterin kasvun tärkeä ajuri. Nyt täytäntöön pantu kauppa on sarjassaan ensimmäinen, tavoitteenamme on laajentaa läsnäoloamme edelleen yritysostojen kautta. Autotalo Hartikainen sopii hyvin osaksi Wetteriä, sillä yhtiöiden kulttuurissa ja toimintamalleissa on paljon samankaltaisuutta ja yhtiössä on vankkaa autoalan osaamista. Kaupan myötä merkkiedustuksemme laajenee henkilö- ja hyötyajoneuvopuolella sekä raskaan liikenteen puolella, mikä vahvistaa yhtiömme orgaanisen kasvun elementtejä. Henkilö- ja hyötyajoneuvon puolella myyntiedustuksemme laajenee jo 19 merkkiin, mikä on Suomen laajin merkkiedustus. Wetterin vuotuinen myyntimäärä tulee ylittämään 15 500 autoa.”

E. Hartikainen Oy:n toimitusjohtaja Arto Hartikainen:

”Olemme iloisia, että Wetteri jatkaa E. Hartikaisen 38-vuotiasta matkaa autokaupassa. Wetterin ja Hartikaisen liiketoimintamallit ovat helposti integroitavissa yhteen. Näistä muodostuu yhdessä suuri ja vahva toimija, joka pystyy toimimaan entistä tehokkaammin huomioiden nopeasti muuttuvan autoalan toimintaympäristön. Wetterin ja Hartikaisen yrittäjähenkinen kulttuuri ja vahva osaaminen läpi organisaation takaa parhaan jatkuvuuden niin henkilöstön, asiakkaiden kuin yhteistyökumppaneiden näkökulmasta.”

Osana kaupan rahoitusta Wetterin hallitus on laskenut liikkeeseen yhtiökokouksen antamalla antivaltuutuksella AktiiviOmistaja ryhmälle yhteensä 6.284.152 uutta Wetterin osaketta. Näistä 3.142.076 osakkeen anti on toteutettu suunnattuna antina sekä 3.142.076 osakkeen anti vaihtovelkakirjojen konvertointina. Merkintähintana on molemmissa 0,732 euroa per osake. Merkintähinta on 16.12.2022 päätöskurssin mukaan laskettu kaupankäyntipainotettu 30 edellisen kauppapäivän keskikurssi vähennettynä 5 % alennuksella. Rahoitusta on edellä mainituilla anneilla kerätty yhteensä 4,6 miljoonaa euroa. Osakeantien merkintöjen tapahduttua Wetterin osakkeiden lukumäärä nousee yhteensä 140.885.022 osakkeeseen, aiemmasta 134.600.870 osakkeesta. Uudet osakkeet rekisteröidään kaupparekisteriin arviolta 8.3.2023 ja ne tulevat julkisen kaupankäynnin kohteeksi Helsingin Pörssissä arviolta 10.3.2023.

Osana kaupan rahoitusta Autotalo Hartikaisen liiketoiminnan myyjä E. Hartikainen Oy on antanut Wetterille 2,0 miljoonan euron suuruisen oman pääoman ehtoisen lainan, johon liittyen E. Hartikainen Oy:llä on vaihto-oikeus. Myyjällä on oikeus vaihtaa laina osakkeisiin valitsemanaan ajankohtana. Osakkeiden vaihtokurssi on vaihtohetken kaupankäyntipainotettu 30 edellisen kauppapäivän keskikurssi vähennettynä 5 % alennuksella.

Aarne Simula, toimitusjohtaja, Wetteri Oyj

Puh. 0400 689 613, aarne.simula@wetteri.fi

Arto Hartikainen, toimitusjohtaja, E. Hartikainen Oy

Puh. 050 387 1800, arto.hartikainen@hartikainen.com