Sopranolle miljoonan euron avustus koulutusvientiin

Soprano Oyj pörssitiedote 13.12.2017 klo 18.30

Sopranolle miljoonan euron avustus koulutusvientiin

Innovaatiorahoituskeskus Tekes on myöntänyt kehitysyhtiö Soprano Oyj:lle 1.060.000 euron avustuksen koulutusviennin tutkimus- ja kehittämistoimintaan.

Avustus on enintään 50 prosenttia 2,13 miljoonan euron hyväksyttävistä kokonaiskustannuksista. Hanke toteutetaan pääosin konsernin omin henkilöstöresurssein, joten syntyvä uusi koulutusviennin osaaminen jää yhtiöön.

Soprano suunnittelee tekoälyyn pohjautuvaa geneeristä ja globaalisti skaalautuvaa online-koulutusliiketoimintaa. Hanke synnyttää uutta tietoa ja osaamista konsernin kansainvälistymisen mallien luomiseen. Rahoitus nopeuttaa projektia. Yhtiön käsityksen mukaan tekoälyn käyttö online-koulutuksen apuna ja opiskelijoiden motivoijana lisääntyy. Koulutusviennin mahdollisuudet ovat kasvussa erityisesti kehittyvillä markkinoilla, kuten esimerkiksi Latinalainen Amerikka, Kaakkois-Aasia, Afrikka ja Intia.

Hankkeen vastuullinen johtaja, Soprano Oyj:n hallituksen puheenjohtaja Arto Tenhunen: ”Tulevaa online-koulutusten yleistymistä voidaan hyvällä syyllä verrata peliteollisuuteen, sen nopeaan kasvuun ja taloudelliseen menestykseen. Liiketoiminnan tarvitsema investointi on alussa mittava ja onnistuessaan myös investoinnin tuotto voi olla hyvä. Tekesin avustuksen ansiosta pystymme pienentämään kansainvälistymiseen liittyviä riskejä”.

Uusi laki mahdollistaa koulutusviennin aloittamisen
Eduskunta hyväksyi kesällä 2017 lakimuutoksen, joka mahdollistaa suomalaisten ammattitutkintojen viennin EU- ja ETA-alueen ulkopuolelle 1.1.2018 alkaen. Myös mahdollinen yhteistyö ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kanssa avaa markkinoita korkeakoulututkintojen kaupalliselle myynnille globaalisti. Soprano on päättänyt olla mukana ensimmäisten joukossa hyödyntämässä Suomen koulutussektorin avautumista kansainvälisille markkinoille.

Projekti kuuluu BEAM – Business with Impact 2014-2019 -ohjelmaan
Tekesin ja ulkoasiainministeriön (UM) yhteinen BEAM-ohjelma auttaa suomalaisia yrityksiä ja muita toimijoita ratkaisemaan innovaatioiden avulla maailman kehityshaasteita ja tekemään siitä menestyksekästä ja kestävää liiketoimintaa.

Rahoituksen saaminen edellyttää raportointia Tekesin asettaman aikataulun ja rahoitusehtojen mukaisesti. Avustus maksetaan pääsääntöisesti jälkikäteen, kun raportti on hyväksytty. Projektin kesto on 6.10.2017 – 30.6.2019. Väliraportoinnit laaditaan 31.5.2018, 1.12.2018 ja 1.6.2019 mennessä sekä loppuraportti 31.10.2019 mennessä.

Hallituksen puheenjohtaja Arto Tenhunen, arto.tenhunen@soprano.fi, +358 400 413314
Talousjohtaja Panu Kauppinen, panu.kauppinen@soprano.fi, +358 44 236 3740

Soprano on kehitysyhtiö, jonka emoyhtiö Soprano Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämälle pörssilistalle. Soprano konserni koostuu 1.1.2017 alkaen kahdesta täysin omistetusta liiketoimintasegmentistä: pohjoismainen ICT-koulutukseen erikoistunut Informator Tieturi Group ja suomalainen johtamis- ja esimieskoulutukseen erikoistunut Management Institute of Finland MIF. Kolmantena raportoidaan Soprano Oyj ja sen osakkuusyhtiöt Ambientia E-commerce Oy konserni ja Brain Alliance Oy.

Koulutustoimialalla Sopranosta on kasvanut Pohjoismaiden johtava yksityinen yritysten ja organisaatioiden kouluttaja. Juuri nyt koulutus digitalisoituu ja siirtyy pilveen. Tavoitteemme on olla asiakkaalle halutuin kumppani osaamisen kehittämisessä sekä tarjota asiakkaalle paras kurssitarjonta, halutuimmat valmentajat sekä uusimmat oppimisympäristöt.

Kehitysyhtiö Soprano Oyj hakee uusia sijoituskohteita palveluliiketoiminnasta toimialoilta, joissa uusilla digitaalisilla palveluilla voidaan luoda merkittävää lisäarvoa.

Asiantuntijamme palvelevat Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa, Tukholmassa, Göteborgissa ja Pietarissa, verkoston kautta kymmenissä maissa ja virtuaalisesti ympäri maailman.

Soprano Group | MIF | Infor | Johtamistaidon Opisto | Fintra | Informator | Tieturi | www.soprano.fi

Lisätietoja yrityksestämme ja palveluistamme:

www.soprano.fi

Management Institute of Finland MIF