Soprano osti MIF konsernin

Soprano Oyj pörssitiedote 01.04.2014 klo 9.00

Soprano osti MIF konsernin

Soprano Oyj:n hallitus on vahvistanut sopimuksen Management Institute of Finland MIF Oy konsernin koko osakekannan hankkimisesta Johtamistaidon Osuuskunta JTO:lta, Taloudellinen tiedotustoimisto TAT:lta ja Kansainvälisen kaupan koulutussäätiö FINTRAlta.

Yrityskaupan ansiosta Soprano nousee Pohjoismaiden suurimmaksi johtamisen, viestinnän, vientikaupan ja tietoteknologian koulutus- ja konsulttiyhtiöksi. Yhtiön 220 ammattilaista palvelevat asiakkaita 10 kaupungissa Suomessa, Ruotsissa, Virossa sekä Venäjällä. Konsernilla oli viime vuonna noin 5.000 yritys- ja yhteisöasiakasta sekä yli 60.000 valmennettavaa. Vuonna 2013 yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto oli noin 25 miljoonaa euroa.

Soprano Oyj:n toimitusjohtaja Arto Tenhunen: ”MIF on strategisesti juuri oikea lisä Sopranon tarjoomaan. Nyt konsernista kasvaa aidosti kansainvälinen ja kilpailukykyinen kokonaisuus. Viime vuonna toteutimme yritysjohdon ja vientihenkilöstön projekteja 28 maassa. Tulemme yhdistämään Sopranon yhtiöt hallinnollisesti, mutta säilytämme tunnetut brandit, kuten Tieturi, Informator, Aspectum, MIF (JTO, FINTRA ja Infor).”

MIF konsernilla on 60 työntekijää ja 8 miljoonan euron liikevaihto. Konserni perustettiin 2012 yhdistämällä JTO-Palvelut, FINTRA ja Infor. MIF Academy tarjoaa käytännönläheisen koulutuksen, konsultoinnin ja valmennuskurssien lisäksi ammattitutkintoja ja koulutusohjelmia. Arvostettujen kansainvälisten yliopistojen IMD:n ja UC Berkeleyn kanssa MIF järjestää EMBA Creative Leadership tutkintoja ja virtuaalista valmennusta yhdessä Ashridge Business Schoolin kanssa.

Soprano Oyj arvioi valmennusyhtiöiden yhdistymisestä koituvien synergiahyötyjen olevan 0,5 miljoonan euron luokkaa vuositasolla. Lisäksi yhtiö arvioi, että laajentuvan tuotevalikoiman ristiinmyynti kasvavalle asiakaskunnalle luo mahdollisuuksia kannattavuuden parantamiseen konsernin kotimarkkina-alueella Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Venäjällä. Kaupasta ja yhdistymisestä aiheutuu merkittävät kertakustannukset tilikaudelle 2014.

Soprano maksaa MIF konsernin koko osakekannasta 200.000 euron käteisvastikkeen sekä 300.000 euron arvosta Soprano Oyj:n uusia osakkeita arvostettuna tammi-maaliskuun myyntimäärillä painotetun keskikurssin mukaan. Sopimuksen mukainen osakkeen hinta on 1,38 euroa. Soprano Oyj suuntaa kauppahintavastikkeena 217 392 kappaletta Soprano Oyj:n uutta osaketta myyjille ja saa kaupassa 1000 Management Institute of Finland MIF Oy:n osaketta, jotka edustavat 100 % yhtiön koko osakekannasta. MIF konserni liitetään Soprano Oyj konserniin 1.4.2014 alkaen.

Soprano Oyj, toimitusjohtaja Arto Tenhunen
arto.tenhunen(at)soprano.fi

Soprano on Pohjoismaiden suurin johtamisen, viestinnän ja tietoteknologian yhdistävä asiantuntijayritys. Yhtiön konsultit auttavat asiakkaita kommunikoimaan, palvelemaan ja ansaitsemaan digitalisoituvassa yhteiskunnassa aikaisempaa tehokkaammin. Soprano palvelee kymmenessä kaupungissa Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Venäjällä, verkoston kautta kymmenissä maissa ja virtuaalisesti ympäri maailman. Yhtiöllä on toimipisteet Helsingissä, Kirkkonummella, Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa, Tukholmassa, Göteborgissa, Malmössä, Tallinnassa ja Pietarissa. Soprano Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingin pörssissä, osakkeen tunnus on SOPRA.