Soprano ostaa Management Institute of Finland MIF –konsernin

Soprano Oyj pörssitiedote 30.01.2014 klo 9.00

Soprano ostaa Management Institute of Finland MIF –konsernin

Soprano on tänään allekirjoittanut sopimuksen Management Institute of Finland MIF –valmennuskonsernin koko osakekannan hankkimisesta Johtamistaidon Osuuskunta JTO:lta, Taloudellinen tiedotustoimisto TAT:lta ja Kansainvälisen kaupan koulutussäätiö FINTRAlta. MIF on Suomen suurin johtamisen, viestinnän ja vientikaupan kouluttaja. Yhtiö toimii 5 kaupungissa Suomessa sekä Pietarissa, sillä on 60 työntekijää ja 8 miljoonan euron liikevaihto.

Management Institute of Finland – MIF Oy ja MIF koulutus Oy on perustettu kesällä 2012, kun JTO-Palvelut Oy, Fintra ja Infor yhdistyivät. MIF Academy tarjoaa käytännönläheisten valmennuskurssien lisäksi ammattitutkintoja ja koulutusohjelmia. Arvostettujen kansainvälisten yliopistojen IMD:n ja UC Berkeleyn kanssa MIF järjestää EMBA Creative Leadership –tutkintoja ja virtuaalista valmennusta yhdessä Ashridge Business Schoolin kanssa.

Soprano Oyj:n toimitusjohtaja Arto Tenhunen: ”Soprano-konsernin valmennusyhtiöistä kasvaa toimialajärjestelyn ansiosta kansainvälisen luokan toimija. Valmennusyhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto oli viime vuonna 22 miljoonaa euroa, niillä oli 5.000 asiakasta ja 60.000 valmennettavaa. Tarkoituksemme on yhdistää Sopranon valmennusyhtiöt hallinnollisesti, mutta säilyttää tunnetut brandit. Laajentuvan tuotevalikoiman ristiinmyynti kasvavalle asiakaskunnalle luo mahdollisuuksia kannattavuuden parantamiseen kotimarkkina-alueellemme Suomessa, Ruotsissa ja Virossa sekä nyt uutena Pietarin alueella.”

MIF:n hallituksen puheenjohtaja Hannu Syrjänen: ”MIF perustettiin, jotta elinkeinoelämälle elintärkeät kansainvälisen kaupan, johtamisen ja viestinnän koulutusyhtiöt saatiin koottua yhteen. Yhtiön alkutaival oli haastava, mutta toimitusjohtaja Timo Helosuon johdolla kesällä 2013 loppuun saatetun saneerauksen ja merkittävän pääomituksen jälkeen yhtiö on tehnyt positiivista tulosta joka kuukausi viime elokuusta lähtien. Yhtiöllä on erinomaiset mahdollisuudet myös jatkossa, sillä osaamisen kehittäminen on Suomen kansantalouden ainoa mahdollisuus pärjätä kovassa kansainvälisessä kilpailussa. MIF saa Sopranosta kasvuhakuisen omistajan.”

Soprano Oyj arvioi valmennusyhtiöiden yhdistymisestä koituvien synergiahyötyjen olevan 0,5 miljoonan euron luokkaa vuositasolla. Kaupasta ja yhdistymisestä aiheutuu merkittävät kertakustannukset tilikaudelle 2014.

Soprano maksaa MIF-konsernin koko osakekannasta 200.000 euron käteisvastikkeen sekä 300.000 euron arvosta Soprano Oyj:n uusia osakkeita. Yhtiö julkistaa arviolta helmikuun alkupuolella MIF-konsernin tuloksen ja taseen vuodelta 2013 lukujen valmistuttua.

Kauppa vaatii due diligence –tarkastuksen jälkeen Soprano Oyj:n hallituksen hyväksynnän 31.3.2014 mennessä.

Soprano Oyj, toimitusjohtaja Arto Tenhunen
arto.tenhunen(at)soprano.fi

MIF Oy, hallituksen puheenjohtaja Hannu Syrjänen
hannu.syrjanen(at)welho.com

Soprano on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja tietoteknologian yhdistävä asiantuntijayritys. Yhtiön konsultit auttavat asiakkaita kommunikoimaan, palvelemaan ja ansaitsemaan digitalisoituvassa yhteiskunnassa aikaisempaa tehokkaammin. Soprano palvelee kuudessa kaupungissa Suomessa, Ruotsissa ja Virossa, verkoston kautta 98 maassa ja virtuaalisesti ympäri maailman. Soprano Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingin pörssissä, osakkeen tunnus on SOPRA.

Management Institute of Finland MIF on valmennus ja kehittämisyhtiö joka aloitti toimintansa heinäkuussa 2012 kun Johtamistaidon opisto JTO, Fintra ja Infor yhdistyivät. MIFin tavoitteena on olla kansainvälinen arvostettu toimija työyhteisöjen uudistajana ja uuden tiedon soveltajana yhdessä suomalaisten ja kansainvälisten asiakkaiden kanssa. MIF tarjoaa koulutus- ja kehittämispalveluitaan yrityksille, julkiselle sektorille ja järjestöille johtamisessa, viestinnässä ja kansainvälisyydessä. Yhtiön toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Kirkkonummella, Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa ja Pietarissa. MIFin koulutuksiin ja tapahtumiin osallistuu vuosittain lähes 30000 henkilöä. Koulutuksia on järjestetty yli 50 maassa.