Kulttuurirahasto Sopranon osakkaaksi, Elo lisää osakkuuttaan

Soprano Oyj pörssitiedote 24.04.2014 klo 13.00

Kulttuurirahasto Sopranon osakkaaksi, Elo lisää osakkuuttaan

Suomen Kulttuurirahasto ja Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo ovat ilmoittaneet yhtiölle vaihtavansa yhteensä 1.500.000 euron arvoiset vaihtovelkakirjalainat Soprano Oyj:n osakkeiksi sopimusehtojen mukaisesti.

Soprano Oyj:n hallitus on tänään päättänyt suunnata Suomen Kulttuurirahastolle 1.538.461 ja Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elolle 769.230 Soprano Oyj:n uutta osaketta, yhteensä 2.307.691 osaketta, joilla Suomen Kulttuurirahaston 1.000.000 euron ja Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elon 500.000 euron vaihtovelkakirjalainat vaihdetaan Soprano Oyj:n uusiksi osakkeiksi sopimuksen mukaisella 0,65 euron osakekohtaisella vaihtohinnalla.

Järjestely pienentää Soprano Oy konsernin lainoja 1.500.000 eurolla ja vahvistaa vastaavasti konsernin omaa pääomaa. Suomen Kulttuurirahaston oman pääoman ehtoinen ja Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiön vieraan pääoman ehtoinen laina kirjataan omaan pääomaan.

Toimitusjohtaja Arto Tenhunen: ”Soprano on ylpeä saadessaan kaksi suomalaista instituutiota merkittäviksi osakkeenomistajikseen. Suomen Kulttuurirahastolle ja Työeläkeyhtiö Elolle Sopranon Tieturi-kaupan rahoittaminen oli kannattava liiketoimi. Soprano maksoi vuoden ajan vvk-lainoille hyvää noin 8 prosentin korkoa ja sen jälkeen yhtiöt vaihtavat nyt lainat osakkeiksi erittäin edullisella vaihtokurssilla.”

Soprano Oyj:n hallitus päätti 11.4.2013 ylimääräisen yhtiökokouksen 15.1.2013 antaman valtuutuksen perusteella laskea liikkeeseen pääomaltaan 500.000 euron suuruisen vaihtovelkakirjalainan Keskinäinen vakuutusyhtiö Eläke-Fennialle (1.1.2014 alkaen Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo) ja 1.000.000 euron suuruisen vaihtovelkakirjalainan Suomen Kulttuurirahastolle. Vaihtovelkakirjalainat liittyivät 14.1.2013 tiedotettuun Tieturi Oy konsernin hankinnan rahoitukseen. Merkittyihin lainaosuuksiin liittyi oikeus vaihtaa ne yhteensä enintään 2.307.691 kappaleeseen yhtiön uusia osakkeita tai hallussa olevia osakkeita 11.12.2018 mennessä.

Soprano Oyj, toimitusjohtaja Arto Tenhunen
arto.tenhunen(at)soprano.fi

Soprano on Pohjoismaiden suurin johtamisen, viestinnän ja tietoteknologian yhdistävä asiantuntijayritys. Yhtiön konsultit auttavat asiakkaita kommunikoimaan, palvelemaan ja ansaitsemaan digitalisoituvassa yhteiskunnassa aikaisempaa tehokkaammin. Soprano palvelee kymmenessä kaupungissa Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Venäjällä, verkoston kautta kymmenissä maissa ja virtuaalisesti ympäri maailman. Yhtiöllä on toimipisteet Helsingissä, Kirkkonummella, Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa, Tukholmassa, Göteborgissa, Malmössä, Tallinnassa ja Pietarissa. Soprano Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingin pörssissä, osakkeen tunnus on SOPRA.