Fintra palaa kansainvälisen kaupan kouluttajaksi

Soprano Oyj sijoittajauutiset 5.3.2018 klo 9.00

Fintra palaa kansainvälisen kaupan kouluttajaksi

Suomen vanhin vientikouluttaja Fintra palaa uudelleen markkinoille. Vienti vetää taas ja yritykset ovat nyt kiinnostuneita kansainvälisen kaupan kehittämisestä. Vientikaupan kouluttaja Fintra auttaa pk-yrityksiä hyödyntämään viennin nousukauden parhaalla mahdollisella tavalla. Fintran yhteistyökumppanina on vientikaupan konsulttiyhtiö Finnish Trade Organisation Fintra Oy, joka markkinatuntemuksellaan rakentaa asiakkaille konkreettisen tiekartan oikeille markkinoille.

Suomalaisten teknologia tarvitsee rinnalleen vahvaa asiakasosaamista globaalisti

Tullitilastot paljastavat myynnin ja markkinoinnin osaamispulan: Suomessa on yli 20.000 vientiyritystä, mutta verrokkimaihin verrattuna yhtiökohtaiset volyymit ovat pieniä.

”Resurssien haaskausta”, korostaa asiakkuuksien hallinnan professori Jarmo R. Lehtinen. ”Ruotsalaiset myyvät samalla panostuksella enemmän. He myyvät tuotteen sijasta asiakashyötyjä”.

”Suomalaiset ovat monesti ulkoistaneet myynnin ja markkinoinnin ihmiseltä tekniselle ratkaisulle. Kuvitellaan, että tuote myy itse itsensä, mutta näinhän ei ole”, sanoo Lehtinen ja jatkaa: ”On erittäin tärkeää, että yritys voi saavuttaa strategisen kilpailuedun valitsemillaan kansainvälisillä markkinoilla.”

Kansainväliseen toimintaan tarvitaan osaamisen ja markkinatuntemuksen saumatonta yhteispeliä. Siksi Fintra-koulutus palaa Fintra-konsultoinnin aisapariksi. Yhdessä niillä on 250 vientikaupan asiantuntijaa ja kouluttaja yli 60 maassa. Laaja kansainvälinen verkosto takaa osaamisen eri tilanteisiin ja eri toimialoilla.

Fintra 2.0 tarjoaa kasvua ja kannattavuutta käytäntöjen osaamisella

Fintran juuret ovat vuonna 1962 perustetussa Vientikoulutussäätiössä ja sen seuraajassa Kansainvälisen kaupan koulutuskeskuksessa, jota kutsuttiin Fintraksi. Vientikoulutus yhdistettiin Management Institute of Finland MIFiin 2010-luvulla. Nyt tuhansille vienti-ihmisille tuttu Fintra palaa markkinoille MIFin yhtenä businesskouluna MIF Tutkintojen, Johtamistaidon Opisto JTO:n ja Inforin viestintäkoulutuksen rinnalle.

Fintran liiketoimintajohtaja Tauno Taajamaa: ”Uudella Fintralla on kaksi pääsuuntaa: kansainvälisen kasvun kehittäminen ja kannattavuuden kasvattaminen kansainvälisen toiminnan käytäntöjen osaamisella.”

Digitaalisen markkinoinnin myötä myyjän rooli kansainvälisessä kaupassa on muuttunut. Asiakas selvittää tuotteen tai palvelun ominaisuudet itse, myyjää tarvitaan lisäarvojen ja kattavampien hyötyjen tunnistamiseen.

”Resurssien kohdistaminen potentiaalisesti kannattaviin asiakkaisiin on toiminnan lähtökohta”, korostaa Tauno Taajamaa ja jatkaa: ”Jokaisen kansainvälisen menestyksen taustalla on oikein valitut asiakkaat ja jakelutiet. Asiakasvalinta on erittäin tärkeä tulevaisuuden menestyksen lähtökohta.”

Vientityön kannattavuus syntyy myös tarkoin säädeltyjen asioiden tuntemisesta ja niiden keskinäisen riippuvuuden ymmärtämisestä. Tullauksen, alkuperäasioiden, talouspakotteiden ja sopimusten osaaminen tekee toiminnasta sujuvaa, luotettavaa ja loogista. Päinvastaisessa tapauksessa ne saattavat tuottaa ennemmin tai myöhemmin isoja tappioita ja kyseenalaista julkisuutta.

Fintra on pörssilistatun Soprano Oyj:n kokonaan omistaman Management Institute of Finland MIF Oy:n kansainvälisen kaupan businesskoulu.

Fintra-koulutus:
Liiketoimintajohtaja Tauno Taajamaa, 0400 742 789, tauno.taajamaa@fintra.fi
Portfolio Manager Heidi Leidenius, 0400 545 868, heidi.leidenius@fintra.fi

Fintra-konsultointi:
Finnish Trade Organisation Fintra Ltd,
Tommi Reinikainen, Senior Consultant, 040 668 6366, tommi.reinikainen@fintra.net

Soprano on kehitysyhtiö, jonka emoyhtiö Soprano Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämälle pörssilistalle. Soprano konserni koostuu 1.1.2017 alkaen kahdesta täysin omistetusta liiketoimintasegmentistä: pohjoismainen ICT-koulutukseen erikoistunut Informator Tieturi Group ja suomalainen johtamis- ja esimieskoulutukseen erikoistunut Management Institute of Finland MIF. Kolmantena raportoidaan Soprano Oyj ja sen osakkuusyhtiöt Ambientia E-commerce Oy konserni ja Brain Alliance Oy.

Koulutustoimialalla Sopranosta on kasvanut Pohjoismaiden johtava yksityinen yritysten ja organisaatioiden kouluttaja. Juuri nyt koulutus digitalisoituu ja siirtyy pilveen. Tavoitteemme on olla asiakkaalle halutuin kumppani osaamisen kehittämisessä sekä tarjota asiakkaalle paras kurssitarjonta, halutuimmat valmentajat sekä uusimmat oppimisympäristöt.

Kehitysyhtiö Soprano Oyj hakee uusia sijoituskohteita palveluliiketoiminnasta toimialoilta, joissa uusilla digitaalisilla palveluilla voidaan luoda merkittävää lisäarvoa.

Asiantuntijamme palvelevat Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa, Tukholmassa, Göteborgissa ja Pietarissa, verkoston kautta kymmenissä maissa ja virtuaalisesti ympäri maailman.
Soprano Group | MIF | Infor | Johtamistaidon Opisto | Fintra | Informator | Tieturi | www.soprano.fi

Lisätietoja yrityksestämme ja palveluistamme:
www.soprano.fi

Management Institute of Finland MIF