Toimitusjohtajan katsaus tammi – joulukuu 2024

“Vuosi 2024 oli autoalalle historiallisen heikko. Uusien autojen ensirekisteröinneissä jäätiin kauas viime vuosikymmenien tahdista. Taloudellinen epävarmuus ja heikko kuluttajaluottamus voimistivat negatiivisia vaikutuksia. Vastatuulesta huolimatta, jatkoimme systemaattisesti kasvustrategiamme toteutusta. Vuoden 2024 aikana teimme viisi yritys- ja liiketoimintakauppaa ja saatoimme maaliin historiamme suurimman yrityskaupan, kun Wetteri Power Oy myytiin ruotsalaiselle Persson Invest Ab:lle. Kauppa vahvistaa merkittävästi Wetterin tasetta sekä kykyä strategisten yritysostojen toteuttamiseen ja tukee siten erinomaisesti yhtiön kasvustrategiaa. Viime vuoden aikana tehdyt strategiset liiketoimintajärjestelyt vahvistavat asemiamme murroksessa olevassa automarkkinassa ja kasvattavat markkinaosuuttamme kokonaisautomarkkinassa.

Toimintaympäristön turbulenssi näkyi taloudellisessa kehityksessämme. Oikaistu käyttökate jäi viime vuoden tasosta ja oli 20,7 miljoonaa euroa. Konsernin liikevaihto puolestaan kasvoi yritysjärjestelyjen myötä 16 prosenttia edellisvuodesta ja oli 514,5 miljoonaa euroa. Oikaistu liikevoitto oli 5,1 miljoonaa euroa. Wetterin liiketoimintasegmenteistä Henkilöautot-segmentin liikevaihto nousi 327,8 miljoonaan euroon ja oikaistu liikevoitto kääntyi tappiolliseksi ja oli -5,6 miljoonaa euroa. Vaihtoautojen kappalemääräinen laskutus nousi 58 prosenttia. Uusien henkilöautojen tilauskanta vuoden lopussa oli 36,6 miljoonaa euroa. Raskaan kaluston liikevaihto nousi 23 prosenttia edellisvuodesta, oikaistu liikevoitto laski 17 prosenttia ja oli 3,0 miljoonaa euroa. Huoltopalveluiden oikaistu liikevoitto asettui 6,9 miljoonaan euroon, nousua edelliseen vuoteen nähden 21 prosenttia.

Vuonna 2024 käynnistimme tehostamisohjelman kannattavuuden parantamiseksi ja kustannusten säästämiseksi. Vuonna 2025 tulemme jatkamaan tehostamistoimenpiteitä osana jatkuvaa liiketoiminnan kehittämistä. Joulu-tammikuun taitteessa maksoimme pois korollisia, lyhennettäviä pankkilainoja yhteensä 6,9 miljoonalla eurolla ja 8 miljoonan euron edestä korollisia tililuottoja. Näillä toimilla pienensimme vieraan pääoman ehtoista rahoitustamme. Wetterin taseen korollisista veloista valtaosa liittyy käytettyjen autojen kaupintavarastorahoitukseen, esittelyautojen leasingrahoitukseen ja yhtiön vuokraamien toimitilojen ja kaluston vuokrasopimusvastuisiin. Kaupintavarastorahoitus on jälleenmyyjälle riskitön rahoitusmuoto, jossa limiittiin rahoitetun auton saa halutessaan palauttaa rahoitusyhtiölle.

Autoala käy läpi historiansa suurinta murrosta ja tulee keskittymään muutamille suurille toimijoille. Näemme, että nyt on oikea hetki panostaa henkilöautoliiketoiminnan kasvuun. Jatkamme edelleen myös raskaan kaluston liiketoiminnan kehittämistä, johon meillä on Wetteri Powerin kaupan ansiosta erinomaiset edellytykset. Meillä on vahva asema käytettyjen kuorma-autojen kaupassa. Kuorma-autojen huoltoedustus jatkuu viiden merkin kanssa.

Autoalan ennusteryhmän mukaan markkinan pohjat on saavutettu. Autoalan kasvunäkymät lupaavat kuluvalle vuodelle 10 % kasvua. Henkilöautojen asiakastilaukset olivat helmikuussa 2025 kumulatiivisesti 17 prosentin kasvussa edelliseen vuoteen verrattuna. Autokannan hidastuneen poistuman takia henkilöautokannan keski-ikä kasvoi 13,6 vuoteen. Edellisenä vuonna henkilöautojen keski-ikä oli 13,2 vuotta. Keski-iän kasvu on ollut aiempia vuosia nopeampaa, sillä uusien autojen rekisteröinnit ovat jääneet selvästi pitkän aikavälin keskiarvostaan. Tämä luo positiivista painetta autokaupan piristymiselle. Markkinoille tulee myös edullisempia uusia sähköautomalleja, jolloin uusien autojen keskihinta tulee laskemaan ja tämä madaltaa osaltaan kuluttaja-asiakkaiden kynnystä tulla uusien autojen kaupoille.

Vuonna 2025 jatkamme toimia yrityskaupoista saatavien synergiahyötyjen realisoimiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi. Jatkamme myös merkkiedustuksiemme laajentamista uusille paikkakunnille ja tätä kautta vahvistamme asemiamme neuvotella myös muita uusia merkkiedustuksia kasvaville paikkakunnille. Näistä esimerkkinä helmikuussa uutisoitu Automotive Hedin Kia- ja Mitsubishi -liiketoimintakauppa Lahdessa, jonka myötä potentiaalinen markkinaosuutemme Kia- ja Mitsubishi -edustuksista nousee Suomessa jo noin
20 %:iin. Näillä järjestelyillä olemme rakentaneet tulevaisuuden kasvun edellytyksiä.

Strateginen tavoitteemme on saavuttaa vähintään 15 %:n osuus kunkin edustamamme merkin valtakunnallisesta markkinapotentiaalista. Kartoitamme edelleen myös uusia liiketoiminta- ja yritysjärjestelyitä, jotka tukevat kasvustrategiaamme. Lopuksi haluan kiittää Wetterin henkilöstöä, asiakkaita ja kaikkia yhteistyökumppaneita menneestä vuodesta ja toivottaa menestystä vuodelle 2025.”