Lokakuun rekisteröinnit maltilliset, vaihtoautokauppa viime vuotista vilkkaampaa

Autoalan tiedotuskeskus julkisti tänään tammi-lokakuun autokaupan tilastot. Lokakuussa rekisteröitiin 5936 uutta henkilöautoa, mikä on 8 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden lokakuussa. Koko alkuvuoden aikana on rekisteröity yhteensä 61 446 henkilöautoa. Määrä jää 18,1 prosenttia viime vuoden tammi-lokakuun lukemaa vähäisemmäksi.

Ladattavien autojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä on alkuvuoden aikana ollut Suomessa suhteellisen korkea, yhteensä 48,9 prosenttia. Näistä 28,6  prosenttia on täyssähköautoja ja 20,3 prosenttia ladattavia hybridejä. Täyssähköisten työsuhdeautojen verokannuste näkyy hyvällä tasolla säilyneissä rekisteröintimäärissä.

Autoliikkeissä käytettyjen henkilöautojen kauppaa käytiin lokakuussa 4,9 prosenttia viime vuoden lokakuuta vilkkaammin. Koko alkuvuoden aikana käytettyjä autoja on autoliikkeissä myyty noin 5,3 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Pakettiautoja rekisteröitiin lokakuussa 756 kappaletta, mikä on 7,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden lokakuussa. Tammi-lokakuun aikana on rekisteröity 8 262 pakettiautoja, mikä on 11,1 prosenttia viime vuotta vähemmän.

Lokakuussa rekisteröitiin yhteensä 271 kuorma-autoa. Määrä on 4,1 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden lokakuussa.

Autoala ehdottaa kierrätyspalkkiokampanjaa vauhdittamaan talouden elpymistä

Talouden elpyminen kaipaa apua käynnistymisvaikeuksiin. Autoala ehdottaa autojen kierrätyspalkkiokampanjan käynnistämistä marraskuussa annettavassa vuoden 2025 budjettia täydentävässä ehdotuksessa.  Kierrätyspalkkiokampanja antaisi tarvittavaa sytykettä taloudelle ja käynnistäisi pysähdyksissä olevaa uusien autojen kuluttajakysyntää. Autoalan ideoima kampanjan ydin on se, että valtio ja autojen maahantuovat antavat kuluttajalle 1500-2500 euroa uuden auton hankintaan, kun kuluttaja vie kierrätettäväksi loppuun palvelleen vanhan auton. Kierrätyspalkkiosta hyötyvät niin kuluttajat, ympäristö, autokauppa kuin valtiokin. Aiempien kierrätyspalkkioiden seurantatutkimuksen perusteella tiedetään, että palkkion turvin uuden auton ostaneet ovat olleet tavallista uuden auton ostajaa useammin naisia, nuoria ja pienituloisempia.