Wetteri Oyj osavuosikatsaus 1.1. – 31.3.2025: Kirjanpidon tulos 10,9 miljoonaa euroa voitollinen – oikaistu liiketulos jäi tappiolliseksi

Wetteri Oyj  Osavuosikatsaus 19.5.2025 klo 10.00

Yhteenveto katsauskaudelta 1.1. – 31.3.2025

Yhteenvedossa esitetyt tilikausien 2025 ja 2024 tunnusluvut ja tiedot sisältävät vain konsernin jatkuvat toiminnot.

  • Konsernin liikevaihto 115,5 miljoonaa euroa (126,8 miljoonaa euroa), laskua 9 %
  • Oikaistu käyttökate 2,3 miljoonaa euroa (4,0 miljoonaa euroa) 
  • Oikaistu liikevoitto -1,4 miljoonaa euroa (0,8 miljoonaa euroa) 
  • Liikevoitto -2,1 miljoonaa euroa (-0,6 miljoonaa euroa) 
  • Katsauskauden voitto 10,9 miljoonaa euroa tammikuussa 2025 toteutuneen Wetteri Power Oy -yrityskaupan johdosta
  • Henkilöautot-toimintasegmentin liikevaihto laski 14,3 miljoonaa euroa (-15 %) verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, vaihtoautojen laskutus laski 13 %
  • Raskas kalusto -toimintasegmentin liikevaihto kasvoi 4,5 miljoonaa euroa (235 %) verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon
  • Huoltopalvelut-toimintasegmentin liikevaihto laski 1,4 miljoonaa euroa (-5 %) verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon

Taloudellista kehitystä kuvaavat keskeiset tunnusluvut

EUR tuhatta 1.1.-31.3.20251 1.1.-31.3.20241 Muutos 1.1.-31.12.20241
Liikevaihto 115 509 146 887 -21 % 514 519
Käyttökate (EBITDA) 2 018 5 438 -63 % 17 638
Käyttökate liikevaihdosta, % 2 % 4 % 3 %
Oikaistu käyttökate2 2 268 6 247 -64 % 20 663
Oikaistu käyttökate liikevaihdosta, % 2 % 4 % 4 %
Liikevoitto (-tappio) (EBIT) -2 141 1 190 -280 % -188
Liikevoitto (-tappio) liikevaihdosta, % -2 % 1 % 0 %
Oikaistu liikevoitto2 -1 377 2 607 -153 % 5 088
Oikaistu liikevoitto liikevaihdosta, % -1 % 2 % 1 %
Voitto (tappio) ennen veroja -4 293 -1 453 -12 063
Voitto (tappio) ennen veroja liikevaihdosta, % -4 % -1 % -2 %
Tilikauden voitto (tappio) 10 879 -1 281 -7 139
Tilikauden voitto (tappio) liikevaihdosta, % 9 % -1 % -1 %
Jatkuvien toimintojen osakekohtainen tulos, laimentamaton (EUR) -0,02 -0,02 -0,10
Jatkuvien toimintojen osakekohtainen tulos, laimennusvaikutuksella oikaistu (EUR) -0,02 -0,02 -0,10
Osakekohtainen tulos, laimentamaton (EUR) 0,07 -0,01 -0,05
Osakekohtainen tulos, laimennusvaikutuksella oikaistu (EUR) 0,07 -0,01 -0,05
Oman pääoman tuotto (ROE), % -36 % -14 % -30 %
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), % -17 % -9 % -15 %
Omavaraisuusaste, % 22 % 16 % 15 %
Maksuvalmius, % 86 % 87 % 74 %
Henkilöstön lukumäärä keskimäärin tilikaudella 779 1 053 1 016
Uusien henkilöautojen laskutus (kpl) 1 029 1 070 3 472
Käytettyjen henkilöautojen laskutus (kpl) 2 117 2 443 9 082
Käytettyjen kuorma-autojen laskutus (kpl) 103 52 406
Uusien henkilöautojen tilaukset (kpl) 1 069 1 002 3 647
Henkilöautojen tilauskanta tilikauden lopussa 38 543 47 249 36 606
Henkilöautokorjaamon myydyt tunnit 87 333 89 050 349 404

1Tilikausien 2025 ja 2024 taloudellista kehitystä kuvaavat tunnusluvut sisältävät sekä konsernin jatkuvat, että lopetetut toiminnot ellei tunnusluvun nimestä muuta käy ilmi. Vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla myyty koulutusliiketoiminta ja vuoden 2025 alussa myyty tytäryhtiö Wetteri Power Oy on esitetty osavuosikatsauksella lopetettuina toimintoina. Lopetettujen toimintojen tuloslaskelman erät on esitetty konsernin tilikauden laajalla tuloslaskelmalla osana konsernin lopetettujen toimintojen voittoa (tappiota) erillään konsernin jatkuvien toimintojen tuloslaskelman eristä.

2Oikaistussa käyttökatteessa ja liikevoitossa ei huomioida konsernin käyttökatteen ja liikevoiton vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä, kuten merkittäviä kertaluonteisia tuotto- ja kulueriä sekä hankintalaskelmilla tehdyistä omaisuuserien käyvän arvon taseeseen merkitsemisistä kirjattuja poistoja. Oikaistun käyttökatteen ja liikevoiton tarkoitus on parantaa konsernin käyttökatteen ja liikevoiton vertailukelpoisuutta kausien välillä. Oikaistun käyttökatteen ja liikevoiton täsmäytyslaskelmat ovat osavuosikatsauksen sivulla 16. 

Toimitusjohtaja Aarne Simulan katsaus

”Ensimmäinen vuosineljännes käynnistyi autokaupassa vaimeasti. Tammi-maaliskuun aikana uusien henkilöautojen rekisteröintimäärät olivat 9,5 prosenttia matalammalla tasolla kuin edellisvuoden vastaavana ajankohtana. Konsernin liikevaihto ensimmäisellä kvartaalilla oli 115,5 miljoonaa euroa ja oikaistu käyttökate oli 2,3 miljoonaa euroa. Oikaistu liikevoitto kääntyi tappiolliseksi ja oli -1,4 miljoonaa euroa. Katsauskauden voitto kasvoi merkittävästi ja oli 10,9 miljoonaa euroa tammikuussa 2025 toteutuneen yrityskaupan johdosta. Tilauslukujemme valossa tunnistamme varovaisia merkkejä autokaupan piristymisestä, kun ensimmäisen kvartaalin henkilöautotilaukset olivat kumulatiivisesti 23 prosentin kasvussa edelliseen vuoteen verrattuna.

Autokaupan haastava alkuvuosi näkyi sekä uuden auton kaupassa että vaihtoautokaupassa. Henkilöautot-segmentin liikevaihto laski 15 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna ja oli 84,2 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto oli -2,4 miljoonaa euroa. Vaihtoautojen kappalemääräinen laskutus laski 13,3 prosenttia ja oli 2177. Henkilöautot-segmentin kannattavuutta heikensi lisäksi vaihtoautojen varastojen tervehdyttämistoimenpiteet. Autokaupan vaimea kehitys heijastui myös huolto- ja korjaamotoimintaan. Huoltopalveluiden liikevaihto oli 24,1 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto oli 1,1 miljoonaa euroa. Raskaan kaluston liikevaihto oli 6,4 miljoonaa euroa.

Jatkoimme strategiamme mukaisesti merkkiedustuksiemme laajentamista uusille paikkakunnille. Polestarin myynti- ja huoltotoiminnot laajenivat Kuopioon, ja myynti käynnistyi odotuksiemme mukaisesti. Liiketoimintakaupan myötä Kia- ja Mitsubishi edustukset laajenivat Lahteen. Kauppa vahvisti neuvotteluasemiamme myös muiden merkkien suhteen ja maaliskuussa tiedotimme vielä Mazdan myynti- ja huoltopalveluiden aloittamisesta Lahdessa. Jatkamme edelleen merkkiedustuksiemme laajentamista uusille paikkakunnille.  Strateginen tavoitteemme on saavuttaa vähintään 15 %:n osuus kunkin edustamamme merkin valtakunnallisesta markkinapotentiaalista.  

Osana tulosparannusohjelmaamme jatkoimme toimenpiteitä kannattavuutemme parantamiseksi. Tervehdytimme vaihtoautovarastoa, tarkensimme hinnoitteluamme, teimme toimintojen uudelleen organisointia mm. tasaamalla henkilöstöä sinne, missä kriittisin tarve on. Kaluston käyttöastetta paransimme siirtymällä kaksivuorotyöhön tietyissä toimipisteissämme. Tulemme edelleen kohdennetusti vahvistamaan huolto- ja korjaamolinjastoamme mm. rekrytoimalla uusia mekaanikkoja. Tulemme myös jatkamaan tehostamistoimia läpi kuluvan vuoden.

Autokannan hidastuneen poistuman takia henkilöautokannan keski-ikä nousi jo 13,6 vuoteen vuonna 2024. Tämä vääjäämättä luo painetta autokaupan piristymiselle. Markkinoille tulee edullisempia uusia sähköautomalleja, jolloin uusien autojen keskihinta tulee laskemaan ja tämä madaltaa osaltaan kuluttaja-asiakkaiden kynnystä tulla uusien autojen kaupoille. Samaan aikaan markkinoilla esiintyy kuitenkin suuria epävarmuuksia. USA:n hallinnon asettamat tullit tulevat koettelemaan Euroopan autoteollisuutta ja saattavat aktivoida vastatullien asettamista. Tuplatullit heikentäisivät eurooppalaisen autoteollisuuden kilpailukykyä.

Vuonna 2025 jatkamme toimia yrityskaupoista saatavien synergiahyötyjen realisoimiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi. Keskitymme henkilöautoliiketoiminnan kasvattamiseen ja vaihtoautomyynnin kehittämiseen. Jatkamme edelleen myös raskaan kaluston liiketoiminnan kehittämistä. Katsauskauden jälkeen tiedotimme, että vetäydyimme maansiirtokonemarkkinoilta ja keskitymme jatkossa vaihtokuorma-auto kauppaan, -huoltoon ja päällirakentamiseen. Korjaamoliiketoiminnan kasvua tulemme tukemaan investoimalla sekä laitteistoihin että henkilöstöön. Kartoitamme myös harkiten uusia liiketoiminta- ja yritysjärjestelyitä, jotka tukevat kasvustrategiaamme.”

Arvio alan ja yhtiön tulevasta kehityksestä

Alkuvuonna vaihtoautokauppa on ollut selvästi odotuksia heikompaa, ja uusien autojen rekisteröinnit ovat jääneet autoalan ennusteryhmän arvioimasta tasosta. Ennustettavuus uusien autojen kaupalle on vaikeutunut erityisesti suunnitteilla olevien autotullien tuomien epävarmuuksien vuoksi.

Autoalan kasvunäkymien perusteella ennakoitiin vielä vuoden 2024 lopussa noin 10 prosentin kasvua vuodelle 2025. Tammi–huhtikuun 2025 aikana uusien henkilöautojen rekisteröinnit ovat kuitenkin olleet 6,7 prosenttia alemmalla tasolla kuin vastaavalla ajanjaksolla edellisvuonna.

Yhtiö on käynnistänyt strategiansa päivitysprosessin ja arvioi ohjeistuksen antamista uudelleen strategiatyön valmistuttua. Samanaikaisesti Wetteri on aloittanut kannattavuusohjelman, jonka tavoitteena on kahdeksan miljoonan euron vuotuinen parannus kannattavuuteen. Ohjelman vaikutusten odotetaan realisoituvan täysimääräisesti vuoden 2026 aikana.

Yhtiön tilikauden 2025 tuloksen odotetaan olevan selvästi edellisvuotta parempi Wetteri Power -yrityskaupan positiivisten vaikutusten ansiosta.

Taloudellinen tiedottaminen vuonna 2025

  • 28.8.2025 Osavuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2025 
  • 20.11.2025 Osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2025

Q1 2025 Webcast 19.5.2025 klo 13.00

Wetteri järjestää sijoittajille, analyytikoille ja tiedotusvälineille suunnatun webcastin 19.5.2025 klo 13.00. Lähetyksessä Wetteri Oyj:n toimitusjohtaja Aarne Simula esittelee yhtiön ensimmäisen vuosineljänneksen tuloskehitystä ja autoalan markkinanäkymiä. Lähetystä voi seurata osoitteessa  https://wetteri.events.inderes.com/q1-2025

Oulussa 19.5.2025

Wetteri Oyj 
Hallitus

Lisätietoja:  

Aarne Simula, toimitusjohtaja, Wetteri Oyj  
Puh. 0400 689 613, aarne.simula@wetteri.fi  

Pietu Parikka, talous- ja operatiivinen johtaja, Wetteri Oyj  
Puh. 050 344 2886, pietu.parikka@wetteri.fi  

Wetteri Oyj – yrittäjäohjattu autoalan kasvuyhtiö

Wetteri Oyj on yrittäjäohjattu autoalan kasvuyhtiö. Henkilö-, hyöty- ja raskaan liikenteen ajoneuvojen vähittäiskaupan lisäksi yhtiö tuottaa huolto- ja vauriokorjaamopalveluita henkilöautoista raskaaseen kalustoon. Yhtiöllä on kotimaassa 35 toimipistettä, pääkonttori sijaitsee Oulussa. Yhtiö työllistää n. 800 henkilöä, joista n. 76 % työskentelee huolto- ja vauriokorjaamopalveluissa. Wetteri on autoalan digitalisaation edistäjä ja tärkeä toimija yhteisellä matkalla kohti päästötöntä autoilua. Lisätietoja: www.sijoittajat.wetteri.fi.

Wetteri_Osavuosikatsaus_Q12025